Resmi Gazete: 09 Ocak 2024
TARIMSAL YAYIM VE DANIŞMANLIK
HİZMETLERİNE DESTEKLEME
ÖDEMESİ
YAPILMASI HAKKINDA TEBLİĞ
(TEBLİĞ NO:
2023/48)
BİRİNCİ
BÖLÜM
Başlangıç
Hükümleri
Amaç
MADDE 1- (1) Bu Tebliğin amacı,
tarımsal işletmelere tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşların
desteklenmesine dair usul ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2- (1) Bu Tebliğ, destekleme
kapsamında tarımsal danışmanlık hizmeti alacak tarımsal işletmelere tarımsal
danışmanlık hizmeti verecek tarım danışmanları ile kuruluşlar ve
sorumlulukları, desteklemeye başvuracak kişi ve kuruluşlar, başvuru iş ve
işlemleri, destekleme ödemesi kriterleri, desteklemelerin denetimine ilişkin
görev ve yetkiler, desteklemenin geri alınması ve desteklemeden
yararlanamayacaklar ile cezai sorumluluklara ilişkin usul ve esasları kapsar.
Dayanak
MADDE 3- (1) Bu Tebliğ, 18/4/2006
tarihli ve 5488 sayılı Tarım Kanununun 9 uncu maddesi, 14/9/2023 tarihli ve
7613 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı ile yürürlüğe konulan 2023 Yılında Yapılacak
Tarımsal Desteklemeler ve 2024 Yılında Uygulanacak Sertifikalı Tohum Kullanım
Desteğine İlişkin Kararın 6 ncı maddesinin ikinci fıkrası ile 8/9/2006 tarihli
ve 26283 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık
Hizmetlerinin Düzenlenmesine Dair Yönetmelik hükümlerine dayanılarak
hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4- (1) Bu Tebliğde geçen;
a) AKS
belgesi: İl/ilçe müdürlüğü onaylı AKS’den alınan belgeyi,
b) Arıcılık
kayıt sistemi (AKS): Etiketlenmiş ve tanımlanmış kovanlara ait bilgilerin
merkezi bir veri tabanında kayıt altına alındığı, izlendiği ve raporlandığı
Bakanlık kayıt sistemini,
c) Bakanlık:
Tarım ve Orman Bakanlığını,
ç) Banka:
T.C. Ziraat Bankası A.Ş. Genel Müdürlüğünü,
d) Banka
şubesi: T.C. Ziraat Bankası A.Ş. Şube Müdürlüklerini,
e)
Başkanlık: Eğitim ve Yayın Dairesi Başkanlığını,
f) Bilgi
sistemi (TYDBİS): Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Hizmetleri Bilgi Sistemini,
g) Çiftçi:
Mal sahibi, kiracı, yarıcı veya ortakçı olarak devamlı veya en az bir üretim
dönemi veya yetiştirme devresinde tarımsal üretim yapan gerçek ve tüzel
kişileri,
ğ) Çiftçi
kayıt sistemi (ÇKS): 27/5/2014 tarihli ve 29012 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Çiftçi Kayıt Sistemi Yönetmeliği ile oluşturulan ve çiftçilerin
kimlik, arazi ve ürün bilgileri ile tarımsal desteklemelere ilişkin bilgilerin
de kayıt altına alındığı veri tabanını ve buna bağlı kayıt sistemlerini,
h) ÇKS
belgesi: Düzenleme tarihi itibarıyla çiftçilerin Çiftçi Kayıt Sisteminde yer
alan bilgilerini gösterir belgeyi,
ı) Hayvan
kayıt sistemi: Hayvanların kimlikle dirilerek kayıt altına alındığı ve
hareketlerinin izlendiği bilgisayar destekli, Bakanlık bünyesinde oluşturulmuş
veri tabanlarını,
i) Hayvan
pasaportu: Bakanlıkça belirlenen hayvana ait bilgileri içeren il/ilçe müdürlüğü
veya yetkilendirilmiş kurum veya kuruluş tarafından düzenlenen imzalı belgeyi,
j) İl/ilçe
müdürlüğü: Bakanlık il/ilçe müdürlüklerini,
k) İl teknik
komitesi: Yönetmelik ile her ilde oluşturulan tarımsal yayım ve danışmanlık il
teknik komitesini,
l) Kuruluş:
TYDD kapsamına alınan ziraat odası ve üretici örgütlerini,
m) Merkez
Teknik Komitesi: Yönetmelik ile merkezde oluşturulan tarımsal yayım ve
danışmanlık merkez teknik komitesini,
n) Organik
tarım bilgi sistemi (OTBİS): Organik tarım yapan çiftçi, arazi, ürün, hayvansal
üretim ve sertifika bilgilerinin bulunduğu Bakanlıkça oluşturulan veri
tabanını,
o) Örtü altı
kayıt sistemi (ÖKS): Örtü altı tarımsal faaliyet yapan gerçek ve tüzel
kişilerin, özlük ve örtü altı tarımsal faaliyetlerine ilişkin bilgilerinin
merkezi bir veri tabanında kayıt altına alındığı, güncellenebildiği, kontrol
edilebildiği, raporlanabildiği, izlenebildiği, Bakanlık ve diğer kurumların
sistemleri ile bilgi alışverişinin sağlanabildiği, örtü altı üretime yönelik
tarımsal desteklemelerin uygulanabildiği, çeşitli ve değişik sorgulamaların
yapılabildiği tarımsal veri tabanını,
ö) Serbest
tarım danışmanı: Kendi nam ve hesabına çalışmak suretiyle tarımsal işletmelere
tarımsal danışmanlık hizmeti sunan, Yönetmelikte belirtilen hükümlere göre
sertifikalandırılan ve tarımsal yayım ve danışmanlık hizmetleri ile ilgili
yönergeye göre yetkilendirilen kişileri,
p)
Sertifika: Yönetmelik hükümlerine göre tarımsal danışmanlık hizmetini yerine
getirecek olan kişilere verilen tarım danışmanı sertifikasını,
r) SGK:
Sosyal Güvenlik Kurumunu,
s) Sivil
toplum örgütleri: Tarımsal alanda faaliyet gösteren kooperatif ve birlikleri,
ş) Su
ürünleri kayıt sistemi: Su ürünleri yetiştiriciliği ile ilgili bilgilerin
merkezi bir veri tabanında kayıt altına alındığı ve destekleme ödemelerinin
uygulandığı, izlendiği, raporlandığı, Çiftçi Kayıt Sisteminin bir alt bileşeni
olan kayıt sistemini,
t) Su
ürünleri yetiştiricilik belgesi: Su ürünleri üretim faaliyetinde bulunan
yetiştiricilere Bakanlık Balıkçılık ve Su Ürünleri Genel Müdürlüğü tarafından
verilen belgeyi,
u) Tarım
danışmanı: Sivil toplum örgütlerinde, ziraat odalarında istihdam edilen veya
tarımsal danışmanlık hizmeti yürütmek üzere kendi nam ve hesabına çalışan ve
Yönetmelikte belirtilen hükümlere göre sertifikalandırılmış kişileri,
ü) Tarımsal
danışmanlık hizmetleri: Sivil toplum örgütleri, ziraat odaları ve serbest tarım
danışmanlarınca tarımsal işletmelerin; tarımsal bilgi, teknik ve yöntemler
konusundaki ihtiyaçlarının zamanında ve yeterli düzeyde karşılanmasına yönelik
olarak ücret karşılığında yürütülen hizmetleri,
v) Tarımsal
işletme: Üretim faktörlerini kullanarak, bitkisel ve/veya hayvansal ve/veya su
ürünlerinin üretimi için tarımsal faaliyet yapan veya söz konusu tarımsal
faaliyete ilave olarak işleme, depolama, muhafaza ve pazarlamaya yönelik
faaliyetlerde bulunan işletmeyi,
y) Tarımsal
yayım ve danışmanlık desteği (TYDD): Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve
kuruluşlara, sunduğu tarımsal danışmanlık hizmeti için ödenen desteği,
z) Ücret
hesap pusulası: 22/5/2003 tarihli ve 4857 sayılı İş Kanununun 37 nci maddesi
kapsamında düzenlenen pusulayı,
aa) Üretici
örgütleri: Yetki belgesine sahip, tarımsal amaçlı kooperatifler, yetiştirici ve
üretici birlikleri ile bunların üst birliklerini,
bb) Yerleşim
yeri adresi: 23/11/2006 tarihli ve 2006/11320 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile
yürürlüğe konulan Adres Kayıt Sistemi Yönetmeliğine göre sürekli kalma
niyetiyle oturulan yeri,
cc) Yetki
belgesi (TDYB): Yönetmelikte belirlenen şartları yerine getiren kişi ve
kuruluşların tarımsal danışmanlık hizmeti verebileceklerini belirten tarımsal
danışmanlık yetki belgesini,
çç)
Yönetmelik: 8/9/2006 tarihli ve 26283 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Hizmetlerinin Düzenlenmesine Dair Yönetmeliği,
dd) Ziraat
odaları: 15/5/1957 tarihli ve 6964 sayılı Ziraat Odaları ve Ziraat Odaları
Birliği Kanununa göre kurulmuş, çiftçilerin üye oldukları ve yetki belgesine
sahip meslek kuruluşlarını,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Tarımsal
Danışmanlık Hizmetine İlişkin Genel Hükümler
Tarımsal
danışmanlık hizmeti alacak tarımsal işletmeler ve sorumlulukları
MADDE 5- (1) Destekleme kapsamında
tarımsal danışmanlık hizmeti alacak tarımsal işletmeler aşağıdaki koşulları
sağlamak zorundadır:
a) ÇKS’ye
ve/veya hayvan kayıt sistemine ve/veya örtü altı kayıt sistemine ve/veya su
ürünleri kayıt sistemine ve/veya arıcılık kayıt sistemine ve/veya OTBİS’e
kayıtlı olmak.
b) Aşağıdaki
kriterlerden en az birini sağlamak:
1) Örtü
altında en az iki dekar alanda üretim yapmak.
2)
Bağ-bahçede en az on dekar alanda üretim yapmak.
3) Tarla
ziraatında; kuruda en az yüz dekar veya yarısından fazlası kuru olmak kaydıyla
kuru ve sulu toplam en az yüz dekar, suluda en az elli dekar alanda üretim
yapmak.
4)
Hayvancılıkta; süt sığırcılığı yapan işletmelerde en az onu sağmal olmak
kaydıyla en az yirmi baş sığır, besi sığırcılığı yapan işletmelerde en az
yirmisi erkek hayvan olmak kaydıyla en az elli baş sığır ve küçükbaş hayvan
yetiştiriciliğinde en az yüz küçükbaş hayvana sahip olmak.
5)
Arıcılıkta en az otuz adet arı kolonisine sahip olmak.
6) Su
ürünleri üretim tesisine sahip olmak.
7) Kanatlı
hayvan yetiştiriciliğinde; yumurta üretiminde 5.000 adet, et üretiminde 10.000
adet ve üzeri kapasitede yetiştiricilik yapmak.
8) Organik
tarım alanında (1), (2), (3), (4), (5) ve (7) numaralı alt bentlerde belirtilen
işletme büyüklüklerinin yarısına sahip olmak.
c) Tarımsal
danışmanlık hizmeti alacak gerçek kişiler tarımsal danışmanlık hizmet
bürolarının bulunduğu ilde ikamet etmek zorundadır.
(2)
Şehitlerin birinci derece yakınları ile gazi ve gazilerin birinci derece
yakınlarına ait işletme büyüklüklerinin asgari Bakanlık kayıt sistemlerine
kaydolma yeterliliğine sahip büyüklükte olması yeterlidir.
(3)
Yönetmelik ve bu Tebliğ kapsamında tarımsal danışmanlık hizmeti alacak tarımsal
işletmeler, inceleme ve denetlemelerde Bakanlık yetkililerinin istediği bilgi
ve belgeleri ibraz edilmek üzere hazır bulundurmakla sorumludur.
Tarımsal
yayım ve danışmanlık desteğinden yararlanacak kişi ve kuruluşlar, bunların
sorumlulukları, hizmet verebileceği il/ilçe sınırları
MADDE 6- (1) Bu Tebliğ kapsamında
Ek-8’de yer alan tarım danışmanlarının sertifika bölümlerine uygun sertifikaya
sahip serbest tarım danışmanları ile tarım danışmanı istihdam eden ziraat
odaları ve üretici örgütleri tarımsal yayım ve danışmanlık desteğinden
yararlanabilir.
(2) Tarımsal
danışmanlık hizmeti verecek kişi ve kuruluşların sorumlulukları şunlardır:
a) Tarımsal
danışmanlık hizmeti verecek kişi ve kuruluşlar, Başkanlıkça hazırlanan hizmet
sözleşmelerini esas alarak tarımsal işletmeler ile sözleşme imzalar. Sözleşme
imzalanırken vekâlet kabul edilmez.
b) Hizmet
sözleşmelerinin her sayfası taraflarca paraflanır, son sayfa imzalanır ve
sözleşme süresi en az on iki aydır.
c) Tarımsal
danışmanlık hizmeti; Yönetmelik, bu Tebliğ ve tarımsal yayım ve danışmanlıkla
ilgili yönergede yer alan hükümler doğrultusunda sunulur.
ç)
Bakanlıkça, bir dilimi veya tamamı ödenmiş olan TYDD’nin bu Tebliğde belirtilen
hükümler doğrultusunda geri alınmasına karar verilmesi durumunda, TYDD olarak
alınan tutar ilgili hesaba yatırılmak suretiyle iade edilir.
d) İnceleme
ve denetlemelerde Bakanlık yetkililerinin istediği bilgi ve belgeler ibraz
edilmek üzere hazır bulundurulur.
e) Tarım
danışmanının görevinden ayrılması, danışmanlık hizmet sözleşmesinin tek taraflı
veya karşılıklı feshedilmesi, ölüm ve sürekli hastalık halinde tarımsal
işletmeye Ek-8’deki tabloya göre hizmet verebilecek tarım danışmanı on beş gün
içinde ikame edilir ve ikame edilen tarım danışmanına ait bilgi/belgeler ile
Ek-2 icmali on beş gün içerisinde il/ilçe müdürlüğüne gönderilir. Yeni tarım
danışmanı bilgileri, TYDBİS üzerinde işlendikten sonra bir hafta içerisinde
ilçe müdürlüğü tarafından il müdürlüğüne, iki hafta içerisinde ise il müdürlüğü
tarafından Başkanlığa bildirilir.
f) Tarımsal
işletmeye tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluştaki tarım danışmanı, bu
Tebliğde belirtilen on iki aylık hizmet sunumu içerisinde ölüm, sürekli
hastalık ve doğal afet gibi sebepler hariç bir defadan fazla değiştirilemez.
g) Tarımsal
işletmeye tarımsal danışmanlık hizmeti verecek olan tarım danışmanının
sertifika türü ve sertifika bölümü bilgileri tarımsal danışmanlık hizmeti
vereceği işletme tipi Ek-8’de yer alan Tarım Danışmanlarının Sertifika
Bölümleri tablosuna uygun olur. İl Teknik Komitesi kararı ile Akdeniz ve Ege
Bölgelerinde bitkisel üretim yapan işletmelere tarımsal danışmanlık hizmeti
sunan ziraat odası ve üretici örgütlerinde Bitki Koruma bölümü sertifikaya
sahip en az bir tarım danışmanı istihdam zorunluluğu getirilebilir. Bu
hükümler, 2022 yılı TYDD kapsamında kuruluşta istihdam edilen ve hâlihazırda
tarımsal danışmanlık hizmeti sunan tarım danışmanları için uygulanmaz.
ğ) 2022 yılı
TYDD kapsamında tarımsal danışmanlık hizmeti veren kuruluş ile tarım danışmanı
arasında imzalanan hizmet sözleşmeleri ve tarımsal işletmelerin sözleşmeleri
1/1/2024-31/12/2024 tarihleri aralığını kapsaması halinde geçerli olur. Bu
Tebliğin yayımlandığı tarihten sonra yapılacak sözleşmeler 1/1/2024-31/12/2024
tarihleri aralığını kapsayacak şekilde düzenlenir. Tarımsal danışmanlık hizmeti
veren kuruluş ile tarım danışmanı arasında hizmet sözleşmelerinin süresi yirmi
dört aydan az olamaz.
h) Tarımsal
danışmanlık hizmeti veren kişi ve kuruluşlarda istihdam edilen tarım danışmanı
tarımsal danışmanlık hizmet bürolarının bulunduğu ilde ikamet etmek zorundadır.
ı) Tarımsal
danışmanlık hizmeti veren kişi ve kuruluşlar; tarımsal desteklemelerin herhangi
birinden men edilen tarımsal işletmelere, men edildiği süre boyunca TYDD
kapsamında hizmet sunamaz.
i) Tarım
danışmanlarının yıllık hizmet vereceği işletmelerden azami beş tanesi
şehitlerin birinci derece yakınları ile gazi ve gazilerin birinci derece
yakınlarına ait işletmelerden olabilir.
j) Tarım
danışmanlarının hizmet vereceği işletmelerde, birden fazla işletme tipi olması
durumunda, bu Tebliğ kapsamında işletme sayısı altmış olarak uygulanır.
k) Bu
Tebliğin uygulama süresince, kesinleşen Ek-2’de yer alan tarımsal işletmelerde
meydana gelen eksilmelerin % 20’yi geçmemesi koşulu ile tarımsal yayım ve
danışmanlık ile ilgili yönergede belirlenen azami işletme sayısı esas alınarak
TYDD’ye konu olmayan diğer tarımsal işletmeler ile sözleşme imzalanarak
tarımsal danışmanlık hizmeti sunulabilir. Bu tarımsal işletmeler TYDD’ye konu
edilemez.
(3) Tarımsal
danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşların hizmet verebileceği il ve ilçe
sınırları ile ilgili hususlar şunlardır:
a) Üretici
örgütleri; bulundukları il/ilçe sınırları dâhilinde yetkilendirilmiş birimleri
aracılığı ile tarımsal yayım ve danışmanlık hizmetlerinde bulunabilirler.
b) Ziraat
odaları; ilgili mevzuatına uygun olarak bulundukları ilçe veya hizmet verdiği
çiftçilerin bulunduğu ilçe sınırları dâhilinde tarımsal yayım ve danışmanlık
hizmetlerinde bulunabilirler.
c) Serbest
tarım danışmanları sadece bulundukları il sınırları içerisinde tarımsal yayım
ve danışmanlık hizmetlerinde bulunabilirler.
Tarımsal
danışmanlık hizmetine ilişkin diğer hususlar
MADDE 7- (1) Kişi ve kuruluşun sunacağı
tarımsal danışmanlık hizmetleri ile ilgili hususlar şunlardır:
a) Tarımsal
danışmanlık hizmeti sunacak serbest tarım danışmanları ile kuruluşlar ve
kuruluşlarda istihdam edilen tarım danışmanları Yönetmelik ve bu Tebliğ
kapsamında belirlenen görevleri yerine getirir. İl teknik komitesi işletme
kontrol sıklıklarını bu Tebliğin uygulama süresince geçerli olmak üzere en
fazla yüzde elli oranında azaltabilir/artırabilir.
b) Tarımsal
danışmanlık hizmeti sunan kuruluşlar ile çiftçiler arasında imzalanan tarımsal
danışmanlık hizmet sözleşmesi hükümleri saklı kalmak kaydıyla, tarımsal
danışmanlık hizmeti sunan kuruluşlar demonstrasyon, tarla günü, çiftçi
toplantısı, çiftçi inceleme gezisi düzenleyebilir. Danışmanın yıllık planında
yer alacak bu faaliyetler il/ilçe müdürlüğü koordinasyonunda gerçekleştirilir.
Bu faaliyetlerden tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşun tüm üyeleri
faydalanabilir. Bu faaliyetler için düzenlenecek belgeler ile faaliyetlerin
izlenmesinde kullanılacak formlar Başkanlıkça belirlenir. Bu faaliyetlerin
konuları seçilirken il yayım programları dikkate alınır.
c) İl/ilçe
müdürlüğü, tarımsal danışmanlık hizmeti sunan serbest tarım danışmanı ve
kuruluşlarda istihdam edilen tarım danışmanlarına Bakanlık uygulamaları
hakkında eğitim verebilir.
ç) Tarımsal
danışmanlık hizmeti sunan serbest tarım danışmanı ve kuruluşlarda istihdam
edilen tarım danışmanları Bakanlık uygulamaları hakkında çiftçileri
bilgilendirir.
d) Tarım
danışmanları bilişim teknolojisindeki gelişmeleri takip eder ve tarımsal
danışmanlık hizmetinin yürütülmesinde dijitalleşmeyi etkili bir şekilde
kullanır.
Tarımsal
danışmanlık giderleri
MADDE 8- (1) Tarımsal danışmanlık
hizmeti giderleri aşağıdaki kalemlerden oluşur:
a) Personel
giderleri.
b) Büro
giderleri.
c) Malzeme
giderleri.
ç) Diğer giderler.
d) Ziraat
odası ve üretici örgütlerine ödenen TYDD’nin tamamı sadece tarım danışmanı
ücreti, ücrete bağlı vergi ve sigorta giderleri olarak kullanılır, tarımsal
danışmanlık faaliyetinin diğer giderleri kuruluş kaynaklarından karşılanır.
(2) Tarımsal
danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluş, hizmet giderlerini karşılamak üzere
hizmet sunduğu tarımsal işletmelerden Yönetmelik hükümlerine uymak şartıyla
ücret talep edebilir. Tarımsal işletmelerden tahsil edilen bu ücret veya ödenen
TYDD için tarımsal işletmeler adına serbest meslek makbuzu veya fatura
düzenlenir.
Tarım
danışmanlarının görevleri
MADDE 9- (1) Bitkisel üretim yapan
tarımsal işletmelere tarımsal danışmanlık hizmeti veren tarım danışmanlarının
görevleri şunlardır:
a)
Bakanlığın görev alanına giren konularda, hizmet sunduğu tarımsal işletmeler
veya görev yaptığı kuruluşun üyeleri ile ilgili anket, gözlem ve veri toplama
işlerini yapmak ve sonuçlarını il/ilçe müdürlüklerine ulaştırmak.
b)
Sertifikalı tohum, fidan ve fide kullanımı ile birlikte, yörenin ekolojik
yapısına uygun çeşit seçimini, modern sulama sistemlerini ve alternatif
tarımsal üretimi teşvik etmek, organik tarım-iyi tarım uygulamaları gibi
sürdürülebilir ve çevreye duyarlı tarım yöntemlerinin yaygınlaşmasını sağlamak.
c) Toprak
analizi sonuçlarına göre gübre kullanımı konusunda tarımsal işletmeleri
bilgilendirmek, uygulama yapmak ve özendirmek.
ç) Tarımsal
desteklemeler, kredi ve hibeleri takip ederek bunlarla ilgili bilgi vermek,
yönlendirmek, teşvik etmek, gerektiğinde proje hazırlamak, hizmet sunduğu
tarımsal işletmeler veya görev yaptığı kuruluşun üyelerinin işletme ve arazi
kontrollerini gerçekleştirerek il/ilçe müdürlüğüne iletmek.
d) Bitki ve
çevre sağlığının korunması konusunda işletmeleri bilgilendirmek. Bitki koruma
ürünleri uygulamaları yapmak ve yaptırmak.
e)
Bakanlıkça düzenlenen veya uygun görülen eğitimlere katılmak.
(2)
Hayvansal üretim yapan tarımsal işletmelere tarımsal danışmanlık hizmeti veren
tarım danışmanlarının işletme danışmanlığı kapsamındaki görevleri şunlardır:
a)
Bakanlığın görev alanına giren konularda, hizmet sunduğu tarımsal işletmeler
veya görev yaptığı kuruluşun üyeleri ile ilgili anket, gözlem ve veri toplama
işlerini yapmak ve sonuçlarını il/ilçe müdürlüklerine ulaştırmak.
b) Tarımsal
desteklemeleri takip ederek bunlarla ilgili bilgi vermek, yönlendirmek, teşvik
etmek, gerektiğinde proje hazırlamak, hizmet sunduğu tarımsal işletmeler veya
görev yaptığı kuruluşun üyelerinin işletme ve hayvan tespitlerini yaparak
il/ilçe müdürlüğüne bildirmek.
c) İl/ilçe
müdürlüğü kontrolünde uygun eğitim durumu, yeterli donanım ve teknolojik
altyapı var ise hayvanlara küpe takıp veri girişinde bulunmak ve hayvan kayıt
sistemine ilişkin bilgilerin sağlıklı tutulmasında yetiştiriciye yardımcı
olmak.
ç) Eğitim
durumunun uygun olması ve ilgili mevzuatın şartlarını sağlamak kaydıyla salgın
hastalık durumunda il/ilçe müdürlüğüne bildirimde bulunmak, konulan kordon,
tecrit, dezenfeksiyon, karantina ve duyuru gibi idari ve fenni tedbirlerin
alınmasına yardımcı olmak, bu konuda alınan kararları uygulamak.
d) Eğitim
durumunun uygun olması ve ilgili mevzuatın şartlarını sağlamak kaydıyla il/ilçe
müdürlüğü tarafından verilen talimatla, hastalık teşhisi için biyolojik madde
(tüberkülin, mallein ve benzeri) uygulama çalışmalarında bulunmak ve hayvan
sağlığı ile ilgili hayati tehlike gibi acil durumlarda ilk müdahaleyi yaparak
hasta sahibini yönlendirmek.
e)
Bakanlıkça düzenlenen veya uygun görülen eğitimlere katılmak.
(3) Su
ürünleri üretimi yapan işletmelere tarımsal danışmanlık hizmeti veren tarım
danışmanlarının görevleri şunlardır:
a)
Bakanlığın görev alanına giren konularda, hizmet sunduğu tarımsal işletmeler
veya görev yaptığı kuruluşun üyeleri ile ilgili anket, gözlem ve veri toplama
işlerini yapmak ve sonuçlarını il/ilçe müdürlüklerine ulaştırmak.
b) Tarımsal
desteklemeleri takip ederek bunlarla ilgili bilgi vermek, yönlendirmek, teşvik
etmek, gerektiğinde proje hazırlamak, hizmet sunduğu tarımsal işletmeler veya
görev yaptığı kuruluşun üyelerinin işletme ve hayvan tespitlerini yaparak
il/ilçe müdürlüğüne bildirmek.
c)
Bakanlıkça düzenlenen veya uygun görülen eğitimlere katılmak.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Başvuru
İşlemleri, Belgeler ve Ödeme
Başvuracak
kişi ve kuruluşlar ile istenecek belgeler
MADDE 10- (1) Tarımsal işletmeler ile
imzalanan sözleşmelerine istinaden 6 ncı maddenin birinci fıkrasında belirtilen
kişi ve kuruluşlardan yetki belgesine sahip olan ya da bu Tebliğin yayımlandığı
tarihten itibaren on iş günü içerisinde il/ilçe müdürlüğüne eksiksiz olarak
yapılan başvurular sonucu yetki belgesi alan kişi ve kuruluşlar TYDD’ ye
başvurabilir.
(2) TYDD’ ye
başvuracak kişi ve kuruluşlar adına başvuru yapmaya yetkili kişiler şunlardır:
a) Ziraat
odası başkanı.
b) Birlik
başkanı.
c)
Kooperatif başkanı.
ç) Serbest
tarım danışmanı.
(3) Başvuru
sırasında istenecek belgeler şunlardır:
a) Ek-1’de
yer alan TYDD Başvuru Formu ve Taahhütname.
b) Tarımsal
yayım ve danışmanlık ile ilgili yönergede belirtilen hükümler doğrultusunda
düzenlenecek ve bir tarım danışmanının hizmet sunacağı tarımsal işletme sayısı
tarımsal yayım ve danışmanlık ile ilgili yönergede belirlenen sayılardan az
olmamak üzere, Ek-2’de yer alan icmal.
c) Her
tarımsal işletme için, tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşlarla
yapılan tarımsal danışmanlık hizmet sözleşmesi.
ç) Serbest
tarım danışmanı, ziraat odası ve üretici örgütlerinin SGK prim borcu olmadığına
dair ilgili kurumdan veya e-Devlet kapısından alınan belge.
d) Serbest
tarım danışmanı, ziraat odası ve üretici örgütlerinin vadesi geçmiş vergi borcu
olmadığına dair ilgili kurumdan veya e-Devlet kapısından alınan belge.
e)
Kuruluşlar adına başvuru yapmaya yetkili ziraat odası başkanı, birlik başkanı
ve kooperatif başkanı için başvuru yapabileceğine dair alınan yönetim
kurulu/yetkili kurul kararının onaylı sureti.
f) Tarımsal
danışmanlık hizmeti verdiği işletmenin tipine göre aşağıdaki belgelerden;
Bakanlık bilgi sistemlerinden alınabilen belgeler istenmez sadece TYDBİS’ten
kontrol edilir, alınamayan belgelerin ise onaylı sureti istenir:
1) ÇKS
belgesi.
2) AKS
belgesi.
3) Örtü altı
kayıt sistemi belgesi.
4) Su
ürünleri yetiştiricilik belgesi.
5) Hayvan
pasaportlarının veya listelerinin il/ilçe müdürlüğü onaylı sureti.
6) Hayvan
kayıt sisteminden alınan belge/liste.
7) OTBİS’e
kayıtlı olduğuna dair il veya ilçe müdürlüğünden alınan yazı.
8) Kanatlı
hayvan yetiştiriciliği için, etlik veya yumurta tavukçuluğu sürü durumunu ve
sürüdeki hayvan sayısını gösteren il veya ilçe müdürlüklerinden alınan onaylı
işletme tescil belgesi.
9) Bakanlıkça,
3/7/2005 tarihli ve 5403 sayılı Toprak Koruma ve Arazi Kullanımı Kanunu ile
22/11/1984 tarihli ve 3083 sayılı Sulama Alanlarında Arazi Düzenlenmesine Dair
Tarım Reformu Kanunu kapsamında arazi toplulaştırması uygulanan köylerde, ÇKS
güncellemesinin yapılamadığı hallerde il müdürlüğünce düzenlenecek ve ÇKS
bilgilerini ihtiva eden belge.
(4) TYDD’ye
başvuran kişi ve kuruluşlarda istihdam edilen tarım danışmanına ait yerleşim
yeri adresi, tarımsal danışmanlık hizmet bürolarının bulunduğu ilde ikamet
ettiğine dair TYDBİS'ten kontrol edilir.
Başvuru
tarihi, başvuru işlemleri ve askı işlemleri
MADDE 11- (1) Başvuru tarihi, başvuru
işlemleri ve askı işlemlerine ilişkin usul ve esaslar şunlardır:
a) TYDD’den
faydalanmak isteyen kişi ve kuruluşlar, bu Tebliğin yayımlanmasından itibaren
on beş iş günü içinde istenen belgeler ile birlikte, tarımsal danışmanlık
hizmet bürosunun bulunduğu yerdeki ilçe müdürlüğüne, ilçe müdürlüğü bulunmayan
yerde il müdürlüğüne başvurur. Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşların
şubesi var ise şube bürosunun bulunduğu yerdeki ilçe müdürlüğüne, ilçe
müdürlüğü bulunmayan yerde il müdürlüğüne başvuru yapılır.
b) Ek-4 ve
Ek-6 ilçe icmalleri ilçe müdürlüğünce, ilçe müdürlüğünün olmadığı yerde il
müdürlüğünce son başvuru tarihinden itibaren on gün içerisinde TYDBİS'e kayıt
edilir. Ek-4 ve Ek-6 ilçe icmallerinin ilçe/il müdürlüğünce TYDBİS’e kayıt
edilmesi esnasında; tarımsal işletmelerle yapılan sözleşmeler ve Bakanlık kayıt
sistemlerinden alınan belgelerde (ÇKS, AKS ve benzeri) görülen bir eksiklik
veya hata varsa, icmallerin TYDBİS'e kayıt süresi boyunca gerekli düzeltmeler
yapılır. Sistemden alınan Ek-4 ve Ek-6 icmalleri bulundukları il/ilçe
müdürlüklerinde son başvuru tarihinden itibaren on gün sonra askıya çıkarılır.
İcmaller beş gün süreyle askıda bırakılır. Askıya çıkma ve indirme tarih ve
saati tutanağa bağlanır. Askı süresince il müdürlüğüne yapılan itirazlar en geç
beş gün içerisinde il teknik komitesi tarafından değerlendirilerek karara
bağlanır ve kabul edilen değişiklikler icmale işlenerek kesinleşmiş Ek-5 ve
Ek-7 icmalleri oluşturulur. Herhangi bir itiraz olmadığı takdirde icmallerdeki
bilgiler doğru kabul edilir. Daha sonra yapılacak itirazlar değerlendirmeye
alınmaz ve herhangi bir hak doğurmaz.
c) Tarımsal
işletme birden fazla kişi ve kuruluştan hizmet aldığı takdirde, yazılış
sırasına göre olmak üzere; ceza durumu, kuruluşa üyelik durumu, işletmenin
ağırlıklı tarımsal faaliyeti ile tarımsal danışmanlık hizmetinin uyumu, tarım
danışmanı sertifika türü, yetki belgesi tarihi, sözleşme tarihi ve başvuru
tarihine göre il müdürlüğünün belirlediği bir kuruluştan hizmet alır. İşletme
sayısı eksilen diğer kişi ve kuruluş, icmaller askıya çıkmadan önce Ek-2’deki
icmalde eksilen tarımsal işletmelerin yerine yeni tarımsal işletmeler belirler.
Bu tarımsal işletmelerle ilgili belgeleri ve yeniden düzenlediği Ek-2’deki
icmali TYDD başvurusunun yapıldığı il/ilçe müdürlüğüne sunar ve Ek-2’deki
icmalde başka bir değişiklik yapılmaz.
ç) İcmalleri
askıya çıkarma ve indirme tarihinin resmî tatil gününe denk gelmesi halinde
icmalleri askıya çıkarma ve indirme işlemi resmî tatili takip eden ilk iş günü
gerçekleştirilir.
d) Başvuru
bitiş tarihinden sonra Ek-4 ve Ek-6 icmallerinin TYDBİS'e kayıt edilmesi
esnasında tarımsal işletmelerle yapılan sözleşmeler ve Bakanlık kayıt
sistemlerinden alınan belgelerde tespit edilen eksik ve hataların düzeltilmesi
neticesinde oluşan değişiklikler ile askı süresi içinde verilen itiraz
dilekçelerinde talep edilen değişiklikler dışında çiftçinin beyanı ile 5 inci
maddenin birinci fıkrasının (a) bendinde belirtilen kayıt sistemlerinde
yapılacak güncellemeler TYDD ödemesine esas olamaz.
e) TYDD’ye
başvurmuş olan kişi ve kuruluşlardan, il/ilçe müdürlüklerinde oluşturulan
komisyonlarca veya Başkanlıkça Yönetmelik, bu Tebliğ kapsamında yapılan
denetleme ve inceleme sonucu Yönetmeliğin 24 üncü maddesinde tanımlanan
cezalardan kınama ve üstü ceza verilmiş kişi ve kuruluşlar il/ilçe icmalinden
çıkartılır.
f) Tarımsal
danışmanlık hizmet sözleşmesi herhangi bir nedenden dolayı tek taraflı veya
karşılıklı feshedilen tarımsal işletmeler il/ilçe icmalinden çıkartılır.
(2) TYDD
birinci ve ikinci dilim ödemeleri yapılmadan önce; tarım danışmanının sözleşme
yapıldığı tarihten itibaren SGK prim ödemesinin aylık bazda icmalini gösteren
belge, ücret hesap pusulası ve maaş dekontları, teminat alınması ve ödeme
icmallerinin Başkanlığa gönderilmesi aşağıdaki şekilde gerçekleştirilir:
a) 11/3/2024
tarihine kadar gönderilmesi gereken birinci dilim ödemeye esas il icmali ile
11/11/2024 tarihine kadar gönderilmesi gereken ikinci dilim ödemeye esas il
icmali Başkanlığa gönderilmeden önce; tarımsal danışmanlık hizmeti sunan
kuruluşlarda istihdam edilen tarım danışmanının sözleşme yapıldığı tarihten
itibaren SGK prim ödemesinin aylık bazda icmalini gösteren belge, vadesi geçmiş
vergi borcu olmadığına dair belge, banka veya diğer banka maaş dekontları ile
kuruluş tarafından tarım danışmanı adına düzenlenmiş ücret hesap pusulası TYDD
başvurusunun yapıldığı il/ilçe müdürlüğüne teslim edilir. Bu işlemi uygulamayan
kişi/kuruluşlar il/ilçe icmalinden çıkartılır.
b) Tarımsal
danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşlar, ödenecek olan toplam TYDD
tutarının %10’u kadar süresiz banka teminat mektubunu 10 uncu maddenin ikinci
fıkrasında belirtilen yetkili kişiler aracılığı ile 11/3/2024 tarihinden önce
il müdürlüğüne teslim eder veya ödenecek olan toplam TYDD tutarının %5’i kadar
tutarı, il defterdarlığınca açılan hesaba yatırır. İl müdürlüğü tarafından
teyidi alınan kesin teminat mektupları muhafazası için defterdarlık muhasebe
müdürlüğüne teslim edilir. Bu işlemi uygulamayan kişi ve kuruluşlar il/ilçe
icmalinden çıkartılır.
c) Teminat
mektuplarının toplam tutarı ödenecek olan toplam TYDD tutarının %10’undan az
olmamak kaydıyla, T.C. Ziraat Bankası ve/veya diğer bankalardan, birden fazla
kesin teminat mektubu alınabilir.
ç) Bu
Tebliğin uygulama süresince iki defa olmak üzere 11/3/2024 tarihinden sonra
birinci dilim ve 11/11/2024 tarihinden sonra yapılacak olan ikinci dilim
ödemesine ait Ek-4 ödeme icmali ilçe müdürlüğünden il müdürlüğüne beş gün
içinde, Ek-5 icmali il müdürlüğünden Başkanlığa on gün içinde gönderilir.
d) Geri
ödemesi olan kişi ve kuruluşların icmalleri, geri ödeme işlemi tamamlandıktan
sonra Başkanlığa gönderilir.
e) Tarımsal
danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşlar; Yönetmelik, bu Tebliğ ve tarımsal
yayım ve danışmanlık ile ilgili yönergede belirtilen form ve raporları il/ilçe
müdürlüğüne teslim edene kadar ödeme icmalleri düzenlenmez.
f)
Başkanlığa gönderilen Ek-5’te yer alan il icmalleri ödeme işlemleri yapılmak
üzere, ilgili birime gönderilir.
g) Ödemeler,
Bakanlık tarafından gerekli kaynağın bankaya aktarılmasını müteakip Banka
tarafından yapılır.
Ödeme
MADDE 12- (1) TYDD’ ye başvuran kişi ve
kuruluşlara, tarımsal yayım ve danışmanlık ile ilgili yönergede belirlenen
işletme sayısının % 80’inin altına düşmemesi ve hizmet sunması koşulu ile bir
tarım danışmanı için 144.000 TL TYDD ödemesi yapılır.
(2) Bakanlık
tarafından yetkilendirilerek tarımsal yayım ve danışmanlık hizmeti sunan;
üretici örgütü, ziraat odası ve bunların şubeleri de dâhil olmak üzere
bünyelerinde çalıştırdıkları en fazla beş tarım danışmanı için TYDD ödemesi
yapılır.
(3) Kişi ve
kuruluşa her bir tarım danışmanı için yıllık 144.000 TL TYDD, on iki aylık
hizmet sunumu zorunluluğu saklı kalmak kaydıyla, 11/3/2024 tarihinden sonra
72.000 TL ve 11/11/2024 tarihinden sonra 72.000 TL olmak üzere iki dilim
halinde Bakanlıkça belirlenen tarihlerde ödenir.
(4) Ödeme
tarihleri kaynak durumuna göre Bakanlıkça belirlenir. TYDD ödemeleri 2024 yılı
bütçesinden karşılanır. Başkanlık, iller bazında TYDD desteği verilecek serbest
tarım danışmanı ile kuruluşlardaki tarım danışmanı sayısı ve öncelik
kriterlerini belirlemeye yetkilidir.
(5) Tarımsal
danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşlara 17 nci madde kapsamında
yapacakları geri ödeme işlemi tamamlanana kadar TYDD ödemesi yapılmaz.
(6) TYDD
ödemeleri, şubesi olan kuruluşlar için, yetki belgesinin verildiği ilin banka
şubesinden yapılır. Merkezinde faaliyet göstermeyen kuruluşlara şubeleri için
ödeme yapılmaz.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
İl Teknik
Komiteleri
İl teknik
komitelerinin görevleri
MADDE 13- (1) İl teknik komiteleri
aşağıdaki görevleri yürütür:
a) İl
teknik komitesi il düzeyinde tarımsal yayım ve danışmanlık hizmet sunumunun
kalite ve verimliliğini artırmak, hizmet sunumundaki aksaklıkları ortadan
kaldırmak için ilgili mevzuata uygun her türlü tedbir ve kararı alır.
b) İl teknik
komitesi tarımsal danışmanlık hizmetleri kapsamında, düzenlenecek faaliyetlerin
sayısını artırmaya, yeni faaliyet eklemeye ve faaliyetlerin konusunu
belirlemeye yetkilidir.
c) İl teknik
komitesi tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşların TYDD’ye
başvurularını sağlamak üzere her türlü tedbiri alır.
ç) İl teknik
komitesi il düzeyinde tarımsal danışmanlık hizmet sunumu ve TYDD ile ilgili her
türlü işlemi denetlemek üzere gerek görürse, il müdürlüklerinden koordinasyon
ve tarımsal veriler şube müdürü başkanlığında oluşturulan denetleme komisyonunu
görevlendirebilir.
d) İl teknik
komitesi gerçeğe aykırı beyanda bulunanlar hakkında gerekli idari ve hukuki
işlemleri yapmaya yetkilidir ve alınan kararların uygulanması yönünde komite
başkanı aracılığı ile ilgili mercilere girişimde bulunur.
e) İl teknik
komitesi haksız yere TYDD’den yararlandığı tespit edilen kişi ve kuruluşların
beş yıl süreyle hiçbir destekleme programından yararlandırılmamasını
değerlendirir ve karara bağlar. Ayrıca gerçeğe aykırı beyanda bulunulduğunu
tespit eden il/ilçe müdürlüğü de, ilgili Cumhuriyet Başsavcılığına suç
duyurusunda bulunur.
f) İl teknik
komitesi, bu Tebliğin uygulanması sırasında ortaya çıkabilecek ihtilaflı
konuları çözmeye ve karar almaya yetkilidir. İl teknik komitesinin kararlarına
yapılan itirazlar Merkez Teknik Komitesi bünyesinde Yönetmelik hükümlerine göre
oluşturulan disiplin komisyonu tarafından değerlendirilir ve kesin olarak
karara bağlanır.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Desteklemeden
Yararlanamayacaklar, Denetim, Desteklemelerin Denetimine İlişkin
Görev ve
Yetkiler, Haksız Ödemelerin Geri Alınması, Teminatın İadesi,
Hak
Mahrumiyeti, Deprem Bölgesindeki Uygulamalar
Desteklemeden
yararlanamayacaklar
MADDE 14- (1) Aşağıda belirtilen kişi ve
kuruluşlar TYDD ödemesinden faydalanamaz:
a) 5 inci
maddenin birinci fıkrasında belirtilen nitelikleri taşımayan tarımsal
işletmelere tarımsal danışmanlık hizmeti sunanlar.
b) Ek-8’de
yer alan Tarım Danışmanlarının Sertifika Bölümlerine uygun sertifikaya sahip
serbest tarım danışmanları, tarım danışmanı istihdam eden ziraat odaları ve
üretici örgütlerinden istenen belgelerle birlikte 11 inci maddenin birinci
fıkrasının (a) bendinde belirtilen yer ve süre içerisinde başvurmayanlar.
c) TYDD
ödemesinden faydalanmak üzere başvuru yapan kişi ve kuruluşlardan gerçeğe
aykırı beyanda bulunan ve belge ibraz edenler.
ç) Kamu
kurum ve kuruluşları.
d) Men
edildiği süre ile sınırlı olmak üzere, tarımsal desteklemelerin herhangi
birinden men edilmiş olan tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve
kuruluşlar.
e) Tarımsal
desteklemelerden herhangi birinden men edilen bir tarımsal işletmenin men
edildiği süre boyunca, bu tarımsal işletmeye tarımsal danışmanlık hizmeti sunan
kişi ve kuruluşlar.
f)
Yönetmelik, bu Tebliğ ve tarımsal yayım ve danışmanlık ile ilgili yönerge
kapsamında yapılan inceleme ve denetleme sonrası, yapılan hizmet sunumu
süresince; Yönetmeliğin 24 üncü maddesinde belirtilen uyarma, kınama,
sertifikanın/yetki belgesinin geçici olarak alıkonulması, sertifikanın/yetki
belgesinin iptali cezalarından kınama ve üstü ceza alan kişi ve kuruluşlar,
yetki belgesi geçici iptali ve yetki belgesi iptali cezası hali hazırda devam
eden kişi ve kuruluşlar.
g) Tarımsal
danışmanlık yetki belgesi iptal edilen kuruluşun ortağı, başkanı
veya yönetim kurulu üyesinin, cezanın verildiği tarihten sonra görev aldığı
tarımsal danışmanlık hizmeti sunan başka kuruluşlar.
ğ) Tarım
danışmanı ve/veya tarım yayımcısı belgesine sahip olan kişiler aynı zamanda
tarımsal işletme sahibi ise ve sahip olduğu sertifika bölümünde kendi işletmesi
tarımsal danışmanlık hizmeti alıyorsa, bu tarımsal işletme için tarımsal
danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşlar.
h) Sağlık
raporu ve doğum izni alanlar hariç tarımsal işletmelere on iki aydan daha az
süreli tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşlar.
ı) İstihdam
ettiği tarım danışmanını on iki aylık hizmet sunumu süresince birden fazla
değiştiren kuruluşlar.
i) Bu
Tebliğin uygulama süresince tarım danışmanının hizmet sunduğu tarımsal işletme
sayısı, ölüm hali hariç olmak üzere, tarımsal yayım ve danışmanlık ile ilgili
yönergede belirlenen azami işletme sayısının % 80’inin altına düşen kuruluşlar.
j) Tarım
danışmanının, 8 inci maddenin birinci fıkrasının (d) bendi hükmüne uygun olarak
aylık bazda banka ve diğer banka maaş dekontu ile kuruluş tarafından tarım
danışmanı adına düzenlenmiş ücret hesap pusulası ve SGK prim ödemesi belgesi
ile teminat veya teminat mektubunu il/ilçe müdürlüğüne süresinde teslim etmeyen
kişi ve kuruluşlar.
k) Tarım
danışmanı istihdam etmeyen kuruluşlar.
l) TYDD son
başvuru tarihinden sonra tarımsal danışmanlık yetki belgesi alan kişi ve
kuruluşlar ile şube izni alanlar.
m)
Yönetmelik, bu Tebliğ ve tarımsal yayım ve danışmanlık ile ilgili yönergede
belirtilen hükümleri yerine getirmeyen kişi ve kuruluşlar.
n)
Yönetmelik, bu Tebliğ ve tarımsal yayım ve danışmanlık ile ilgili yönergede
belirtilen form ve raporları düzenlemeyen, bunları il/ilçe müdürlüğüne
belirlenen süre içerisinde göndermeyen veya TYDBİS’e giriş yapmayan/yüklemeyen
kişi ve kuruluşlar.
Denetim
MADDE 15- (1) Tarımsal danışmanlık
hizmeti sunan kişi ve kuruluşların denetlenmesine dair hususlar şunlardır:
a) Tarımsal
danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşların denetlenmesi için ilde
koordinasyon ve tarımsal veriler şube müdürü, ilçede ilçe müdürü başkanlığında
üç kişilik bir denetleme komisyonu oluşturulur. Komisyonun oluşumunda, varsa
tarım yayımcısı sertifikasına sahip olan kişiler öncelikli olmak üzere teknik
personel görevlendirilir.
b) Komisyon,
tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşları; şikâyet, ihbar gibi
olağan dışı durumlarda yapılacak denetimler hariç birinci ve ikinci dilim ödeme
işlemi gerçekleşmeden önce, bu Tebliğin uygulama süresince yılda en az iki defa
denetler.
c) Komisyon,
tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşları, Yönetmelik, bu Tebliğ
ve tarımsal yayım ve danışmanlık ile ilgili yönergeye göre denetleyerek denetim
raporu düzenler.
ç) İl
müdürlüğünde koordinasyon ve tarımsal veriler şube müdürü başkanlığında
oluşturulan komisyon, il müdürü kararı ile ilçelerde de ayrıca denetleme
yapabilir.
d) Komisyon
veya komisyon tarafından görevlendirilecek ve en az iki teknik elemandan oluşan
heyet, denetlenen kişi ve kuruluştan tarımsal danışmanlık hizmeti alan tarımsal
işletmelerin en az % 25’i ile görüşme yapar ve Ek-3 çiftçi görüşme formu
düzenler. Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşların bürosunun
bulunduğu ilçe sınırları dışında, hizmet alan tarımsal işletmeler için ilçeler
arası koordinasyon sağlanmak suretiyle tarımsal işletmenin bulunduğu il/ilçe
komisyonu veya komisyon tarafından görevlendirilecek heyet tarafından
görüşmeler yapılır.
e) Tarımsal
danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşun denetlemesinde; Ek-9’da yer alan
tarımsal yayım ve danışmanlık hizmetleri denetleme formu ve Ek-10’da yer alan
tarımsal yayım ve danışmanlık hizmetleri denetleme raporu kullanılır.
Başkanlık, bu form ve rapor üzerinde değişiklik yapmaya yetkilidir.
f)
Denetlemeye ilişkin düzenlenen raporun bir sureti yetki belgesi sahibi
kişi/kuruluşta, bir sureti denetlemenin yapıldığı kişi/kuruluşun bulunduğu ilçe
müdürlüğünde arşivlenir. Denetim raporu olumsuz ise raporun bir sureti de il
müdürlüğüne gönderilir.
g) Denetim
sürecinde haklarında olumsuz rapor tutulan kişi ve kuruluşların durumları il
teknik komitesinde görüşülüp, Yönetmelik, bu Tebliğ ve tarımsal yayım ve
danışmanlık ile ilgili yönergede belirtilen hususlar dikkate alınarak karara
bağlanır. Bu kararlara itiraz, Yönetmeliğin 29 uncu maddesine göre yapılır.
ğ) Gerekli
görülmesi halinde Başkanlıkça da denetleme yapılır. Denetlemeye ilişkin rapor
üç suret olarak düzenlenir. Raporun bir sureti denetlemenin yapıldığı kişi ve
kuruluşta, bir sureti kişi ve kuruluşun bağlı olduğu il müdürlüğünde diğeri ise
Başkanlıkta arşivlenir. Bu denetlemeye ilişkin cezalar Başkanlıkça verilir.
h) Bu
Tebliğde öngörülen sürede denetleme işlemi tamamlanamayan veya denetleme
sürecinde haklarında olumsuz rapor tutulan kişi ve kuruluşların TYDD ödemeleri
il müdürlüğünün talebi ile denetleme süreci sonuçlanıncaya kadar Başkanlıkça
durdurulur.
ı)
Başkanlık; üzerinde idari, adli soruşturma bulunan kişi ve kuruluşların TYDD
ödemelerini durdurur.
Desteklemelerin
denetimine ilişkin görev ve yetkiler
MADDE 16- (1) Tarımsal yayım ve
danışmanlık desteği uygulamasının denetimini sağlayacak tedbirleri almaya
Bakanlık yetkilidir. Uygulamaya ilişkin inceleme ve denetimler Bakanlık
tarafından yapılır.
(2)
Destekleme uygulamaları, inceleme ve denetimin yanı sıra ilgili mevzuatın
öngördüğü her türlü denetime tabidir.
(3) Yapılan
denetimler sırasında, tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşların,
tarımsal işletme sahiplerinin, bilgilerinde gerçeğe aykırı beyan veya
verdikleri belgelerde sahte evrak tespit edilmesi halinde bunlar hakkında
ilgili Cumhuriyet Başsavcılıklarına suç duyurusunda bulunulur. Ayrıca ilgili
memurlar hakkında da gerekli yasal işlemler yürütülür. Bakanlık, gelen münferit
şikâyet ve ihbarları ayrıca değerlendirir.
Haksız
ödemelerin geri alınması, teminatın iadesi ve hak mahrumiyeti
MADDE 17- (1) Aşağıda belirtilen
durumlarda bir dilimi veya tamamı ödenmiş olan TYDD, 5488 sayılı Kanunun 23
üncü maddesi hükümlerine göre geri alınır:
a) Tarımsal
danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşların il/ilçe müdürlüğünde oluşturulan
komisyonlar veya Başkanlıkça yapılacak inceleme ve denetimler sonrası bu Tebliğ
kapsamında yapılan hizmet sunumu süresince Yönetmeliğin 27 nci maddesinin
birinci fıkrasının (f) bendi ile 28 inci maddesinin birinci fıkrasının (d)
bendi uyarınca ceza alan kişi ve kuruluşlara yapılan TYDD ödemesi.
b) Bu
Tebliğin uygulama süresince tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve
kuruluştaki tarım danışmanının hizmet sunduğu tarımsal işletme sayısı, ölüm
hali hariç olmak üzere tarımsal yayım ve danışmanlık ile ilgili yönergede
belirlenen azami işletme sayısının % 80’inin altına düşen kişi ve kuruluşlara
bu tarım danışmanı için yapılan TYDD ödemesi.
c) İdari
hata sonucu düzenlenen belgelerle yapılan ödemeler hariç olmak üzere bu Tebliğ
hükümlerine aykırı olarak haksız yere TYDD ödemesinden yararlananlar hakkında
5488 sayılı Kanunun 23 üncü maddesi uyarınca işlem yapılır, alınan teminat
mektubu veya il müdürlüğü adına açılmış olan hesapta bulunan miktar Hazine
adına irat kaydedilir.
(2) TYDD son
ödemesinin gerçekleşmesini takiben tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve
kuruluşun, SGK prim borcu ile vadesi geçmiş vergi borcu olmadığına dair ilgili
kurumlardan aldığı belgeler ile birlikte il müdürlüğüne müracaatı halinde
teminat mektubu veya hesaba yatırılan tutar kendisine iade edilir. Tarımsal
danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşa ödenen TYDD’ nin herhangi bir
nedenle geri alınması durumunda gerektiğinde teminattan mahsup edilir.
(3) Tarımsal
danışmanlık hizmeti sunan serbest tarım danışmanının bu Tebliğ kapsamında
yapılan hizmet sunumu süresi içerisinde ölümü halinde, ödenmiş olan TYDD geri
alınmaz.
(4) Haksız
yere yapılan destekleme ödemeleri ödeme tarihinden itibaren 21/7/1953 tarihli
ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunun 51 inci
maddesinde belirtilen gecikme zammı oranları dikkate alınarak hesaplanan kanuni
faizi ile birlikte anılan Kanun hükümlerine göre geri alınır. Haksız ödemenin
yapılmasında ödemeyi sağlayan, belge veya belgeleri düzenleyen gerçek ve tüzel
kişiler, geri alınacak tutarların tahsilinden müştereken sorumlu tutulur.
(5) Bu
Tebliğ ile belirlenen destekleme ödemelerinden, idarî hata sonucu düzenlenen
belgelerle yapılan ödemeler hariç, haksız yere yararlandığı tespit edilen
üreticiler, beş yıl süreyle hiçbir destekleme programından yararlandırılmazlar.
(6) Bu
Tebliğde belirlenen ilgili birimler, kendilerine ibraz edilen belgelerin
kontrolünden ve kendi hazırladıkları belgelerden sorumludur. Bu yükümlülüğü
yerine getirmeyerek haksız yere ödemeye neden olanlar ile ödemelerden haksız
yere yararlanmak üzere sahte veya içeriği itibarıyla gerçek dışı belge
düzenleyen ve kullananlar hakkında gerekli idari işlemler yapılarak hukuki ve
cezai süreç başlatılır.
Deprem
bölgesindeki uygulamalar
MADDE 18- (1) 6/2/2023 tarihinde meydana
gelen Kahramanmaraş merkezli depremler dolayısıyla genel hayata etkili afet
bölgesi olarak kabul edilen yerlerde; kişi ve kuruluşların yeni yetki belgesi
başvurularında belediyelerden alınan iş yeri açılış ruhsatı bu Tebliğ süresince
istenmez.
Yürürlükten
kaldırılan tebliğ
MADDE 19- (1) 6/4/2022 tarihli ve 31801
sayılı Resmî Gazete’ de yayımlanan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Hizmetlerine
Destekleme Ödemesi Yapılması Hakkında Tebliğ (Tebliğ No: 2021/39) yürürlükten
kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 20- (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 21- (1)
Bu Tebliğ hükümlerini Tarım ve Orman B